eGinekolog Banner
Categories
Trudnoća

Ishrana prije i tokom trudnoće

Vjerovatno ćete trebati promijeniti način ishrane i prije nego što zatrudnite. Takođe ćete morati da počnete uzimati multivitamine koji u sebi sadrže folnu kiselinu.

Da li ću morati promijeniti način ishrane tokom trudnoće ?


Vjerovatno ćete trebati promijeniti način ishrane i prije nego što zatrudnite. Takođe ćete morati da počnete uzimati multivitamine koji u sebi sadrže folnu kiselinu. Ukoliko planirate trudnoću, posjetite svog ginekologa kako bi blagovremeno dobili potrebne savjete. Objasnit će vam kako se vaša ishrana treba promijeniti i opisati korake koje možete poduzeti kako biste imali zdravu trudnoću.

Kako ishrana može uticati na moju trudnoću ?

Pravilna ishrana pomaže razvoju bebe, dok nepravilna i nezdrava ishrana može naštetiti vašoj bebi. Na primjer, ako jedete sir proizveden od nepasteriziranog mlijeka ili sirovo ili nekuhano meso, mogli biste dobiti infekciju koja bi mogla dovesti do pobačaja. Isto tako, ako uzimate previše vitamina A (više od 3.000 mikrograma ili 10.000 međunarodnih jedinica dnevno) u dodatku vitamina, vaša bi se beba mogla roditi s urođenim oštećenjima.

Zašto je bitno da se zdravo hranim tokom trudnoće ?

Odabir zdrave hrane važan je i za vaše zdravlje kao majke. Kako beba raste i mijenja se u vama, ona će uzimati hranjive sastojke iz vašeg tijela. Te hranjive sastojke ćete morati nadomjestiti da biste ostali zdravi i imali svu energiju koja vam je potrebna.


Koju hranu bih trebala jesti tokom trudnoće ?

Najbolja ishrana za vas i vašu bebu uključivat će puno svježeg voća, povrća i cjelovitih žitarica, mliječne proizvode s malo masnoće i   proteine iz mesa, ribe, jaja,  suhog graška ili graha. Ako ne jedete mliječnu hranu, morat ćete dobiti kalcij u vidu suplemenata.

Koje vrste riba je najbolje jesti u trudnoći ?

Možete jesti određene vrste ribe i morskih plodova koji sadrže manju koncentraciju žive. Živa je metal koji može spriječiti normalan razvoj bebinog mozga.Jesti ribu je dobro za razvoj vaše bebe, sve dok je ne jedete prečesto. Na popisu riba koje treba izbjegavati su npr. kraljevska skuša, sabljarka, velikooka tuna i ribe iz porodice grgeča. 

Ribe koje se preporučuju u trudnoći i  koje bi trebalo unositi 2 do 3 puta tjedno, su srdele, inćuni, bakalar, oslić, losos, pastrmka, škampi, ali i određene vrste tune poput prugaste tune.

Ako ste vegetarijanka, razgovarajte s nutricionistom (stručnjakom za hranu) o vašem izboru hrane. U vegetarijanskoj prehrani ponekad mogu nedostajati hranjive tvari koje su važne za razvoj  bebe.

Trebam li drugačije pripremati hranu?

Morate biti posebno oprezni kako u organizam ne biste unijeli uzročnike infekcija (mikrobe) iz hrane. Dobijanje infekcije dok ste trudni može izazvati ozbiljne probleme.

Prije  kuhanja dobro operite ruke sapunom i vodom. Obavezno kuhajte ribu, piletinu, govedinu, jaja i drugo meso. Isperite svježe voće i povrće pod puno tekuće vode prije nego što ih pojedete.  Kad završite sa pripremom hrane, vrućom vodom i sapunom operite ruke i sve što je dotaklo sirovo meso ili ribu, kao npr. radne površine, daske za rezanje, noževe i kašike.

Da biste smanjili rizik, trebali biste izbjegavati hranu koja lako može prenijeti štetne bakterije, uključujući sirove klice (rotkvicu, luk), mlijeko, sir ili sok koji nije pasteriziran.

Koju hranu bih trebala izbjegavati ?

Treba izbjegavati određene vrste ribe.

U potpunosti treba izbjegavati alkohol, jer čak i male količine mogu naštetiti bebi.

Ograničite količinu kofeina tako što nećete piti više od 1 ili 2 šoljice kafe dnevno. Čaj i kola također imaju kofein, ali ne toliko kao kafa.

Izbjegavajte ili ograničavajte pića sa puno šećera, poput gaziranih sokova i sportskih pića, jer ona nisu dobra za vaše zdravlje ni u jednom trenutku.

Prije upotrebe biljnih proizvoda posavjetujte se sa svojim gineokologom. Neki biljni čajevi nisu sigurni da se konzumiraju tokom trudnoće.

Šta su prenatalni vitamini i kad ih trebam početi koristiti ?

Prenatalni vitamini su vitaminski dodaci koje uzimate mjesec dana prije i tokom cijele trudnoće i u periodu dojenja.  Ovi vitamini, koji sadrže minerale (gvožđe, kalcijum), omogućuju da vaša beba ima sve što joj je potrebno za normalan razvoj tokom trudnoće. Prenatalni vitamini također pomažu u smanjenju rizika od urođenih mana i drugih problema koji se mogu javiti u razvoju bebe.


Prenatalne vitamine možete kupiti u svakoj apoteci. Odaberite multivitamine koji sadrže najmanje 400 mikrograma folne kiseline. Folna kiselina je posebno značajna u sprečavanju  urođenih mana prilikom razvoja bebe.

Koliko kilograma smijem dobiti u trudnoći ?

To će ovisiti o tome koja je vaša tjelesna težina prije i na samom početku trudnoće. Žena normalne tijelesne težine idealno bi tokom trudnoće trebala dobiti 12 do 15 kilograma. Žena prekomjerne težine ili pretila bi trebala dobiti manje kilograma. Ukoliko se borite sa pretilošću, posavjetujte se sa nutricionistom kako bi uz pravilnu ishranu i fizičku aktivnost regulisali tjelesnu težinu prije same trudnoće.

Šta još treba da znam ukoliko planiram trudnoću ?

Trudnoća je period intenzivnog rasta i razvoja bebe, kao i fiziološke promjene majke. Adekvatan unos vitamina i minerala tokom trudnoće potiče ove procese, dok pothranjenost i prekomjerna prehrana mogu biti povezani sa štetnim ishodima trudnoće. Stoga je važno procijeniti vašu trenutnu kilažu i ishranu, te prema potrebi, unositi promjene radi poboljšanja prehrane prije i tokom trudnoće.

Šta ako uđem u trudnoću anemičana ?

Na početku trudnoće Vaš ginekolog će tražiti da uradite nalaz krvne slike kako bi se provjerilo da li ste anemični i kako bi se na vrijeme reagovalo.Ako u trudnoću uđete anemični, anemija se obično tokom trudnoće samo pogoršava. Stoga se trudnicama koje su anemične preporučuje da koriste preparati željeza .

Ukoliko i prije trudnoće imate problema sa anemijom, najbolje je već u tom periodu počnete koristiti preparat željeza koji ćete dobro podnositi i koji će vam izliječiti anemiju prije same trudnoće. Teška anemija može ugroziti rast djeteta, te razvoj trudnoće.

PIŠITE NAM