Kategorije
Ginekologija

Hormonalni disbalans

Hormonalne promjene u pojedinim životnim fazama žene

Šta je hormonalni disbalans kod žena?

Hormoni su hemijski glasnici našeg tijela, koji nastaju u endokrinim žlijezdama. Ove moćne hemikalije putuju krvotokom i šalju informacije tkivima i organima kako da rade. Hormoni pomažu u kontroli mnogih procesa u našem tijelu uključujući metabolizam i reprodukciju.

Hormonski disblans znači previše ili premalo lučenja određenog hormona u organizmu. Čak i sitni poremećaj može prouzrokovati ogromne promjene u našem tijelu. I dok neki hormoni osciliraju tokom čitavog našeg života i mogu biti rezultat prirodnog starenja organizma, hormonski disbalans može biti i rezultat nepravilnog rada endokrine žlijezde.

U kojim životnim razdobljima može da se javi?

Da bi sve bilo kako treba i organizam funkcionirao uravnoteženo, naši hormoni takođe moraju biti u ravnoteži. No, estrogen i progesteron, dva najvažnija hormona koja se svakog mjeseca stvaraju u ženskom tijelu, često dolaze u stanje neravnoteže i poremećenog odnosa. Upravo je taj disbalans hormona važno na vrijeme prepoznati, jer može itekako snažno utjecati na zdravlje i biti znak ozbiljnijih poremećaja. Treba znati da su nepravilnom odnosu ovih najvažnijih hormona i promjenama u njihovom stvaranju podložne žene svih dobi, u bilo kojoj fazi života.

Koji su simptomi hormonalnog disbalansa?

Postoji širok spektar simptoma koji ukazuju na to da je u vašem organizmu došlo do hormonskog disbalansa. Simptomi će zavisiti od toga koji hormoni ili žlijezda ne funkcionišu ispravno. Hormonski disbalans se uglavnom javlja uslijed poremećaja rada hormona kortizola i inzulina, koji su poznatiji kao hormoni „stresa“ i „šećera u krvi“. Doktori često ove hormone nazivaju i alfa hormoni, jer usporavaju rad štitne žlijezde i jajnika, a utiču i na poremećaj sna. Lančanom reakcijom dalje dolazi do poremećaja rada hormona štitne žlijezde, estrogena, progesterona, testosterona i melatonina u tijelu.

Sindrom policističnih jajnika jedan je od najčešćih uzroka hormonskog disbalansa. Hormonski ciklus se prirodno mijenja i varira za vrijeme puberteta, trudnoće, dojenja i menopauze.

Specifični simptomi kod žena koji ukazuju na hormonski disbalans su:

1. pojačane i neredovne menstruacije
  2. pojačan rast dlaka na licu ili ostalim dijelovima tijela
  3. akne na licu, grudima i leđima
  4. dobijanje na težini i poteškoće u skidanju kilograma
  5. tamnjenje kože, posebno u predjelu vrata ili ispod grudi
  6. suhoća vagine
  7. bol za vrijeme seksa
  8. pojačano znojenje noću

Hormonalni disbalans i trudnoća

Prvi korak u liječenju je utvrđivanje pravog uzroka hormonalnog disbalansa. To se obavlja uzimanjem detaljne anamneze i određivanjem nivoa hormona iz krvi u određenim fazama menstrualnog ciklusa. Slika se dalje dopunjuje ultrazvučnim i ginekološkim pregledom. Kada se postavi dijagnoza, terapija se individualizuje u skladu sa prepoznatim poremećajem kako bi se stvorili uslovi za ostvarenje trudnoće i podizanje kvaliteta života.

Neravnoteža hormona i neplodnost

Ravnoteža hormona neophodna je za efikasne reproduktivne cikluse, kao što je proces ovulacije kod žena i cjelokupni sistem začeća. Hormonska neravnoteža vodeći je uzrok neplodnosti kod žena, te poremećaji poput sindroma policističnih jajnika (PCOS) i anovulacije, mogu biti rezultat hormonske neravnoteže. I muškarci mogu imati hormonalne poremećaje koji utječu na njihovu plodnost, poput niskog nivoa testosterona.

Kako hormoni utječu na plodnost?

Da bi trudnoća mogla nastupiti, hormoni u tijelu moraju signalizirati i regulirati rast jajne stanice unutar jajnika, puštanje novonastalog jajašca u jajovod i zadebljanje sluznice maternice za implantaciju. Ako se novooslobođena jajna stanica oplodi spermom (razvoj sperme reguliraju i hormoni u muškom tijelu), rezultirajući embrij će potom putovati u maternicu radi implantacije. Odsustvo ili nepravilna količina jednog ili više hormona može odgoditi ili spriječiti bilo koji od gore navedenih procesa, što otežava začeće.

Neka od najčešće dijagnosticiranih stanja hormonske neravnoteže su anovulacija, sindrom policističnih jajnika (PCOS) i hiperprolaktinemija. Ova stanja često rezultiraju rijetkom ili odsutnom ovulacijom, što komplikuje sposobnost začeća.

Kako poremećaji štitnjače mogu utjecati na vašu plodnost?

Hipotireoza i hipertireoza mogu negativno utjecati na plodnost – i na sposobnost začeća i na sposobnost donošenja ploda. Prisustvo autoimunih antitijela, sa ili bez hiper- ili hipotireoze, takođe može uticati na vašu plodnost. Abnormalni nivo stimulirajućeg hormona štitnjače (TSH) može ometati ovulaciju i poremetiti lutealnu fazu ciklusa (zadnja polovina ciklusa nakon ovulacije). Ovdje je bitan nivo progesterona. Ako poremećaj štitnjače nije reguliran, pacijentica bi mogla imati poteškoća da zatrudni, jer neće biti implantacije. Također biste mogli doživjeti rani pobačaj zbog nepotpune implantacije.

Znaci niskog nivoa ili pogrešnog funkcionisanja progesterona su:

• kraći ili duži ciklus od vašeg uobičajenog menstrualnog ciklusa
  • lakše ili jače krvarenje nego inače
  • duže ili kraće krvarenje nego inače

Plodnost nije briga samo za žene. Poremećaji štitnjače kod muškaraca mogu utjecati i na plodnost para. Poremećena funkcija štitnjače može oštetiti kvalitet i pokretljivost sperme, što otežava ulazak spermatozoida u jajnu stanicu za implantaciju.

Hipotireoza i plodnost

Premalo hormona štitnjače može utjecati na plodnost na sljedeće načine:

• poremećaj menstrualnog ciklusa, što otežava začeće
  • ometanje oslobađanja jajne stanice iz jajnika (ovulacija)
  • povećani rizik od pobačaja
  • povećani rizik od preranog poroda

Hipotiroidizam je češći kod žena i često se može otkriti jednostavnim testom krvi na stimulirajući hormon štitnjače. Ipak, mnoge žene ostaju bez dijagnoze, posebno žene s loše definiranim, subkliničkim hipotiroidizmom. Uobičajeni simptomi hipotireoze su: česti i teški menstrualni ciklusi, umor, bol u mišićima, zaboravljanje, suha koža i kosa, debljanje, nepodnošenje  hladnoćee.

Koje su štetne posljedice hormonalnog disbalansa na zdravlje?

Hormonalne neravnoteže su danas sve prisutnije zbog modernog načina života, a osim toga određeni hormoni opadaju s godinama. Neki ljudi lakše podnose hormonsku neravnotežu, dok drugi doživljavaju dramatične promjene. Većina žena u današnje doba pati od nekih hormonalnih poremećaja, od kojih je najzastupljeniji PCOS ili PMS. Osim toga velik broj žena pati od niza problema koji su povezani sa ranom menopauzom. Postoje čvrsti dokazi da cijeli niz faktora iz našeg života utječe na balans hormona u organizmu koji je neophodan za zdravlje.

Zbog neravnoteže estrogena i progesterona događa se cijeli niz problema. Dominacija estrogena dovodi do toga da zdrave žene ponekad ne ovuliraju. Estrogen je primarni ženski spolni hormon koji, djelujući na maternicu, sudjeluje i u promjenama tijekom mjesečnog ciklusa. Nedostatak estrogena izaziva brojne simptome. Izostanak ili neredovna mjesečnica, nemogućnost začeća, preuranjena menopauza, opadanje libida, nagle promjene raspoloženja samo su neki od njih. Manjak progesterona pojačava stres, a sa pojačanim stresom raste kortizol. Stres i loša prehrana remete hormonsku ravnotežu, a na taj način se stvara začarani krug.

Neravnoteža između hormona može povećati i rizik od pojave raka. Rizik od raka dojke je veći kod žena u menopauzi, kod opadanja nivoa progesterona i kod uklanjanja jajnika. Rizik nastanka raka dojke je povezan sa dominacijom estrogena i njegovih derivata.

Sa smanjenom ovulacijom i smanjenjem lučenja progesterona, dolazi do povećanog lučenja estrogena, koji utiče na prekomjeran rast stanica, a time se i povećava broj mutacija, odnosno nastaju tumorske stanice.

Koje su moguće metode liječenja?

Hormonalni poremećaji se liječe ovisno o vrsti samog poremećaja, na primjer, sindrom policističnih jajnika, kao i ostali poremećaji koji utječu na neredovitost menstruacije, preveliko krvarenje i bol za vrijeme ciklusa, liječe se odgovarajućim kontracepcijskim pilulama, a u nekim slučajevima i ugradnjom hormonalne spirale.

U svakom slučaju, nastoji se dovesti hormone u ravnotežu, stoga se poduzimaju mjere kojima se čini upravo to. Ipak, postoje neke opće mjere koje je dobro učiniti, jer pomažu u postizanju općenite ravnoteže hormona.

Prvi savjet je promijeniti prehranu i izbaciti svu procesuiranu hranu, pogotovo onu punu šećera, kako bi se stabilizirao i šećer u krvi. Hrana mora biti puna proteina, vitamina, minerala i zdravih masnoća. Svakako nastojte uspostaviti redovan odlazak na spavanje kako biste svaku večer dobili potrebnu dozu sna. San je ključan za postizanje hormonalne ravnoteže, stoga prihvatite savjete zbog kojih ćete bolje i redovitije spavati.

Za postizanje ravnoteže i smanjenje simptoma hormonalnih poremećaja, preporučuje se uzimati i dodatke prehrani, pogotovo one sa sastojcima koji potiču lučenje nekih hormona ili njihovo stabiliziranje.

PIŠITE NAM