GRAVESOVA BOLEST I TRUDNOĆA

Gravesova bolest je autoimuna bolest koja oštećuje štitnu žlijezdu. Gravesova bolest pogađa više žene nego muškarce. To je najčešći uzrok hipertireoze (prekomjerne aktivnosti štitne žlijezde). Simptomi Gravesove bolesti mogu uključivati ​​ispupčene oči, gubitak težine i brz metabolizam. Hipertireoza uzrokovana Gravesovom bolešću može se liječiti lijekovima. Ali ako se ne liječi, Gravesova bolest može uzrokovati osteoporozu, probleme sa srcem i probleme sa trudnoćom.

Šta je Gravesova bolest?

Gravesova bolest je autoimuna bolest koja pogađa štitnu žlijezdu, malu žlijezdu u dnu vašeg vrata. Štitna žlijezda proizvodi hormone koji kontroliraju mnoge aktivnosti u vašem tijelu, uključujući brzinu otkucaja srca i brzinu sagorijevanja kalorija.

Kod osobe sa Gravesovom bolešću, imuni sistem stvara antitijela koja uzrokuju da štitna žlijezda proizvodi više hormona štitnjače nego što je tijelu potrebno. Gravesova bolest najčešće dovodi do hipertireoze, koja uzrokuje ubrzavanje  metabolizma.

Ko može dobiti Gravesovu bolest?

Gravesova bolest je češća kod žena nego kod muškaraca. Žene najčešće obolijevaju u dobi između 30 i 60 godina.

Neke žene imaju veću vjerovatnoću da razviju Gravesovu bolest od drugih žena.

Vaš rizik je veći ako:

• Imate porodičnu historiju ove bolesti, neko u porodici već ima Gravesovu bolest. Istraživači rade na pronalaženju gena koji je uzročnik bolesti.
  • Imate drugu autoimunu bolest, kao što je reumatoidni artritis, dijabetes tipa 1, perniciozna anemija ili lupus.
  • Pod kontinuirnim stresom ste. Teški emocionalni stres ili trauma mogu izazvati Gravesovu bolest.
  • Nedavno ste dobili bebu. Trudnoća utiče na štitnu žlijezdu, a rizik od razvoja Gravesove bolesti kod nekih žena je sedam puta veći u godini nakon poroda.
  • Imali infekciju mononukleoze. Istraživači su pronašli vezu između Gravesove bolesti i infekcije virusom koji uzrokuje mononukleozu.
  • Pušač ste. Pušenje povećava rizik od Gravesove bolesti, a također je vodeći faktor rizika za problem oka koji se javlja kod ove bolesti, nazvane Gravesova oftalmopatija.

Koji su simptomi Gravesove bolesti?

Mnogi simptomi Gravesove bolesti su isti kao i kod drugih uzroka hipertireoze. Međutim,  postoje simptomi koji se nalaze samo kod Gravesove bolesti :

• Izbuljene oči (samo kod Gravesove bolesti)
  • Zadebljanje i crvenilo kože, posebno na potkoljenicama i natkoljenicama (samo kod Gravesove bolesti)
  • Razdražljivost ili nervoza
  • Umor ili slabost mišića
  • Osjetljivost na toplotu
  • Problemi sa spavanjem
  • Drhtave ruke
  • Ubrzani i nepravilni otkucaji srca
  • Dijareja
  • Gubitak težine bez dijete
  • Gušavost, odnosno uvećana štitna žlijezda koja može uzrokovati da vrat izgleda natečeno.

Simptomi Gravesove bolesti mogu početi polako ili vrlo iznenada. Neke žene mogu da nemaju nikakve simptome.

Koje probleme s očima uzrokuje Gravesova bolest?

Gravesova bolest može dovesti do problema s očima koji se zove Gravesova oftalmopatija. Ovo pogađa polovinu ljudi sa Gravesovom bolešću. Glavni simptomi Gravesove oftalmopatije su oči koje izgledaju kao da su izboče iz očnih duplji, problemi sa vidom i nadražene oči.

Gravesova oftalmopatija nastaje kada ćelije imunološkog sistema vašeg tijela napadaju tkiva oko očiju. Rezultat je upala i otok očne duplje, što uzrokuje izbočenje očne jabučice. Ako se ne liječi, oštećenje nerva u očima također može dovesti do sljepoće.

Pušenje (uključujući pasivno pušenje) je vodeći faktor rizika za Gravesovu oftalmopatiju. Ako već imate Gravesovu oftalmopatiju, prestanak pušenja može pomoći u liječenju.

Gravesova oftalmopatija se liječi kapima za oči i naočalama, terapijom zračenjem ili operacijom oka. Liječenje će zavisiti od toga koliko su ozbiljni vaši problemi sa očima.

Kako Gravesova bolest utiče na žene?

Žene češće obolijevaju od Gravesove bolesti nego muškarci, i to na drugačiji način. Osim što uzrokuje srčane probleme i osteoporozu, Gravesova bolest kod žena može uzrokovati:

• Probleme sa menstruacijom. Previše hormona štitnjače može uzrokovati neredovne menstruacije i učiniti simptome menstruacije lakše od uobičajenih.
  • Probleme sa trudnoćom. Nepravilni menstrualni ciklusi mogu otežati ostvarivanje trudnoće . Otprilike polovina žena sa ovom bolešću ima problema da zatrudni.
  • Probleme tokom trudnoće. Gravesova bolest vam može uzrokovati probleme  tokom trudnoće, kao i probleme u razvoju bebe.
  • Probleme nakon trudnoće. Simptomi Gravesove bolesti se često smanjuju tokom posljednja tri mjeseca trudnoće, ali se mogu pogoršati nakon porođaja.

Kako se dijagnosticira Gravesova bolest?

Da bi dijagnosticirao Gravesovu bolest, vaš ljekar će obaviti pregled i možda će uraditi neke testove, a to su:

• Testovi funkcije štitne žlijezde. Ovi testovi provjeravaju nivoe glavnog hormona štitnjače (T4) i hormona koji stimulira štitnjaču (TSH) u krvi. Visok nivo T4 i nizak nivo TSH znak je preaktivne štitne žlijezde. Ponekad rutinski pregled funkcije štitnjače pokazuje blagu preaktivnu štitnjaču kod osoba bez simptoma. U tom slučaju, Vaš ljekar može predložiti liječenje ili da se sačeka i vidi hoće li se nivoi vratiti u normalne okvire.
  • Test uzimanja radioaktivnog joda (RAIU). Ovaj test pokazuje koliko joda koristi štitna žlijezda za proizvodnju hormona štitnjače. Veći nivoi joda ukazuju na Gravesovu bolest. RAIU test također može pomoći u isključivanju drugih mogućih uzroka prekomjerne aktivnosti štitne žlijezde.
  • Testovi na antitijela. Ovi testovi krvi traže antitijela koja ukazuju na Gravesovu bolest.

Kako se liječi Gravesova bolest?

Tretmani za Gravesovu bolest smanjuju količinu hormona štitnjače u vašem tijelu ili blokiraju njihovo djelovanje. Postoje tri glavna tretmana za Gravesovu bolest:

Antitiroidni lijek. metimazol ili MMI i propiltiouracil ili PTU. Ovi lijekovi sprečavaju štitnu žlijezdu da proizvodi previše hormona štitnjače. Često se daju pacijentima prije operacije štitnjače ili terapije radiojodom. Ne možete uzimati MMI u ranim fazama trudnoće, jer može naštetiti vašoj bebi.

Operacija uklanjanja cijele ili većeg dijela štitne žlijezde. Kao i kod RAI, operacija liječi preaktivnu štitnu žlijezdu, ali može dovesti i do neaktivne štitnjače. Morat ćete uzimati hormon štitnjače kako biste nadomjestili potrebni hormon štitnjače koji vaše tijelo više ne može proizvoditi.

Vaš ljekar vam također može predložiti da uzmete lijek koji se zove beta blokator, koji blokira neke efekte viška hormona štitnjače na vaše tijelo, odnosno usporavaju rad srca i smanjuju simptome kao što su drhtanje i nervoza. Beta blokatori djeluju brzo i mogu vam pomoći da se osjećate bolje dok čekate da dodatno liječenje počne djelovati.

Svi lijekovi imaju rizike. Trebali biste razgovarati sa svojim ljekarom o prednostima i rizicima svih lijekova.

Šta bi se moglo dogoditi ako se Gravesova bolest ne liječi?

Bez liječenja, Gravesova bolest može dovesti do drugih zdravstvenih problema, kao što su:

• Oluja štitnjače, vrlo rijetko, po život opasno stanje uzrokovano prevelikom količinom hormona štitnjače koji iznenada povećava broj otkucaja srca, krvni tlak i temperaturu na opasno visoke razine. Stresni događaj, poput traume, operacije ili infekcije, mogu izazvati oluju štitnjače.
  • Problemi sa srcem, kao što su nepravilan rad srca (aritmija), fibrilacija atrija i zatajenje srca.
  • Gubitak koštane mase koji može dovesti do osteoporoze. Gubitak koštane mase nakon menopauze povećava rizik kod žena za slabe i krhke kosti koje se lako lome.
  • Problemi tokom trudnoće za vas i vašu bebu.

Kako Gravesova bolest utiče na moje šanse da zatrudnim?

Žene sa Gravesovom bolešću često imaju neredovne menstruacije. Ako su vam menstruacije neredovne, možda nećete ovulirati svaki mjesec, što može otežati začeće.

Kod muškaraca, Gravesova bolest može oštetiti spermu, što može otežati oplodnju.

Liječenje Gravesove bolesti često može učiniti menstruacije redovnim i vratiti plodnost kod žena i muškaraca.

Kako trudnoća utiče na štitnu žlijezdu?

Normalne promjene hormona tokom trudnoće uzrokuju povećanje nivoa hormona štitnjače. Štitna žlijezda se također može blago povećati kod zdravih žena tokom trudnoće, ali nedovoljno da bi se osjetila. Ove promjene ne utiču na trudnoću niti na bebu.

Nedijagnosticirani problemi sa štitnom žlijezdom mogu naštetiti vama i vašoj bebi. Simptomi normalne trudnoće, kao što su umor i osjećaj vrućine, mogu olakšati da se previde problemi sa štitnom žlijezdom koji uzrokuju iste simptome. Recite svom ljekaru ako imate simptome preaktivne štitne žlijezde ili primijetite gušu – oteklinu na vratu.

Kako Gravesova bolest utiče na trudnoću?

Neliječena ili loše liječena Gravesova bolest može dovesti do problema tokom trudnoće, kao što su:

• Preeklampsija
  • Prijevremeni porođaj
  • Abrupcija placente
  • Pobačaj

Također može dovesti do ozbiljnih problema za vašu bebu, kao što su:

• Ubrzan rad srca bebe
  • Mala porođajna težina
  • Mrtvorođenče
  • Urođene mane
  • Problemi sa štitnom žlijezdom kod bebe

Kako se liječi Gravesova bolest tokom trudnoće?

Tokom trudnoće, možda ćete morati da posjetite endokrinologa, ljekara koji liječi osobe sa hormonalnim problemima. Vaš endokrinlokg će provjeriti nivoe štitne žlijezde tokom trudnoće.

Ne možete dobiti terapiju radiojodom tokom trudnoće, jer to može uzrokovati probleme s vašom trudnoćom i vašom bebom. Umjesto toga, Vaš ljekar vam može dati lijekove protiv prekomjernog rada štitnjače. Propiltiouracil (PTU) je siguran za uzimanje tokom trudnoće.

Također, doziranje lijeka se može promijeniti tokom trudnoće. Kod nekih žena s Gravesovom bolešću simptomi su gori u prvom tromjesečju, a zatim se poboljšavaju do kraja trudnoće kako se nivoi hormona štitnjače mijenjaju. Neke žene mogu prestati uzimati lijekove protiv prekomjernog rada štitnjače u posljednjih četiri do osam sedmica trudnoće ako aktivnost štitne žlijezde postane normalna. Vaš endokrinolog će ponovo provjeriti nivo hormona štitne žlijezde nakon porođaja.

Da li možete dojiti ako uzimate lijekove za liječenje Gravesove bolesti?

Da. Majke koje uzimaju lijek protiv prekomjernog rada štitnjače propiltiouracil (PTU) mogu bezbjedno da doje.

Emir Mahmutbegović doc. dr sci.med. je specijalista ginekologije akušerstva, doktor nauka iz oblasti biogenetike i bioinženjeringa i doc.dr na katedri za ginekologiju , akušerstvo i humanu reprodukciju. Specijalista Ginekologije i Akušerstva s iskustvom u reproduktivnom zdravlju žena, posvećen sam pružanju stručne i empatične podrške kako bih unaprijedio reproduktivno zdravlje i ostvario pozitivne rezultate za svoje pacijentice. Kao osnivač i pokretač web platforme www.eGinekolog.ba i Ginekološkog dijagnsotičkog centra eGinekolog, nastojim pružiti informacije, savjete i edukacija o reproduktivnom zdravlju žena kroz portal  www.eginekolog.ba a kroz Ginekološki dijagnostički centar eGinekolog nastojimo pružiti vrhunsku brigu i podršku uz najmoderniju tehnologiju i stručnost.