PCOS sindrom policističnih jajnika

Šta je sindrom policističnih jajnika?

Sindrom policističnih jajnika  je sindrom koji kod žena uzrokuje neregularne menstruacije, pojavu akni, masnu kožu, rast  dlaka na licu, gubitak kose, a također može uticati i na plodnost tj. na ishod trudnoće. Klinička slika može sadržavati sve nabrojane simptome ili samo neke, jer fenotipska manifestacija PCOS varira od pacijenta do pacijenta.

PCOS je sindrom koji se veoma često prisutan, smatra se da je prisutan kod 5-8 % žena u opštoj populaciji;  u USA 5 miliona žena trenutno pati od  ovoga sindroma .

Šta uzrokuje PCOS?

Tačan uzrok nastanka PCOS-a  je nepoznat; vjeruje se da hormonska neravnoteža i genetika igraju krucijalnu  ulogu u nastanku PCOS-a. Porodična anamneza značajno povećava rizik obolijevanja; žene koje imaju bližeg srodnika koji boluje od PCOS, imaju veći rizik od obolijevanja.

U osnovi ovog  poremećaja je disfunkcija jajnika, što uzrokuje hormonsku neravnotežu. Jednom mjesečno, jajnici formiraju strukturu zvanu “tercijarni – veliki folikul”, koji  u vrijeme ovulacije pukne i oslobađa jajnu stanicu. Međutim, kod žena s PCOS-om, jajnik čini mnogo malih folikula, umjesto jednog velikog, i zbog toga dolazi do poremećaja nivoa hormona i vremena ovulacije. Takvi jajnici  proizvode višak muškog spolnog hormona testosterona, a razine spolnih ženskih hormona estrogena i progesterona su poremećene.

Inzulinska rezistencija je poremećaj koji se također  javlja u sklopu sindroma PCOS, manifestuje se povećanim nivoom inzulina u krvi što može voditi do dodatnog  povećanja nivoa testosterona.

Koji su simptomi PCOS-a?

Simptomi PCOS obično se počinju primjećivati nakon što žena prvi put  dobije menstuaciju. Vrsta i težina simptoma variraju od osobe do osobe. Najčešće obilježje PCOS-a su nepravilni menstrualni ciklusi. Žene sa PCOS imaju  manje od 8 menstruacija  godišnje,  tj. menstruacije se pojavljuju svakih 35 + dana.

Budući da je PCOS obilježen smanjenjem ženskih spolnih hormona, a povećanjem muških polnih hormona, ovo stanje može uzrokovati da žene razviju određena muška obilježja kao što su: višak kose na licu, prsima, trbuhu, prstima, smanjenje grudi, dublji glas kao i gubitak kose.

Većina pacijentica su prekomjerne tjelesne težine i teško gube na težini; akne i masna koža lica su takođe česti simptomi  PCOS, što je posljedica inzulinske rezistencije.

Kod žena sa PCOS-om može doći do razvoja zdravstvenih komplikacija kao što su : dijabetes (visoka razina šećera u krvi), visoka razina holesterola u krvi, hipertenzija (povišeni krvni pritisak) i sleep apnea tj.  poremećaj spavanja kod kojeg dolazi do kratkotrajnog prestanka  disanja tokom spavanja. Smatra se da ovi zdravstveni problemi nastaju kao posljedica povećane tjelesne težine kod žena s PCOS-om.

Kako se dijagnosticira PCOS?

Postavljenje dijagnoze PCOS je složen proces  u koji su uključeni različiti pregledi i testovi.

U cilju postavljanja dijagnoze PCOS neophodno je uraditi detaljan pregled sa posebnim osvrtom na  medicinsku istoriju u cilju dobijanja informacija o mensturaciji, porodima, abortusima i drugim ginekološkim informacijama. Potrebno je uraditi testove i  analizu krvi i hormona te obaviti ultrazvučni pregled genitalnih organa. Uobičajeno se provode  testovi za mjerenje razine spolnih hormona, kao i testovi funkcije štitnjače, mjerenje razine šećera u krvi, testovi za mjerenje razine lipida  u krvi. Vaginalni ultrazvuk omogućuje stvaranje slika  reproduktivnih organa tj. izgleda, veličine i građe jajnika.

Kako se liječi PCOS?

Liječenje PCOSa  se bazira na simptomatskoj terapiji pojedinačnih simptoma koji se javljaju u sklopu sindroma i prevenciji komplikacija. Definitivnog lijeka za PCOS nema. Način  liječenje će varirati od žene do žene, zavisno o specifičnim simptomima.

Zdrava prehrana i redovita tjelovježba  preporučuju se za sve žene s PCOS-om, osobito za one koje imaju prekomjernu tjelesnu težinu. To može pomoći u reguliranju menstrualnog ciklusa i snižavanju razine glukoze u krvi. Smatra se ako žena izgubi 5 do 10 % svoje težine, u 70 % slučajeva menstruacioni ciklus će se normalizovati.

Kontracepcijske pilule su glavni tretman za PCOS. One mogu poboljšati mnoge simptome PCOSa, poput nepravilnih menstruacija, akni i dlaka na licu. Kontracepcijske pilule također štite žene od zdravstvenih komplikacija kao što je rak maternice.

Antiandrogeni su lijekovi koji smanjuju razine muških hormona. To može pomoći zaustaviti prekomjerni rast dlaka na licu  i smanjiti akne.

Progesteron  može  regulirati menstruacije, ali samo ako se uzima redovno. Također smanjuje rizik od raka maternice.

Metformin je lijek koji pomaže u regulaciji menstruacije tako što snižava koncentraciju inzulina u krvi, a posljedično snižava i proizvodnju testosterona u jajnicima. Kod žena s dijabetesom, ovaj lijek pomaže u održavanju normalnog šećera u krvi.